Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Trabant 601

2008.12.30

 

                 

A Trabant volt az első jármű Németországból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még Törpeautónak nevezték, hiszen - egyes vélemények szerint - eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak. Azért ez váratlan :)

A DKW nevű autógyár kifejlesztette az F8-at, ami később minden keletnémet családi autónak őstípusává vált. A Zwickauba települt AWZ – Automobilwerk  Zwickau– gyár folytatta az F8 gyártását. És ennek a továbbfejlesztéséből jött létre a szovjetek fennhatósága alatt a második világháború után az F9. Aztán '53ban az F9 gyára Eisenachba költözött, ahol az EMW, később pedig a Wartburg is készült. Zwickau az F8-ból a P70-es modellt fejlesztették ki, aminek elnevezésében a P (personenkraftwagen) a személyautó jelleget, a 70 pedig a 700cm³-hez közelítő 690 cm³-es motort jelölte. Ez volt az első német autó, amelyik műanyag (duroplast) karosszériával készült.

'55-ben bemutatott, vízhűtéses kétütemű motorja a régi kéthengeres F8-aséval szinte megegyezett, 22 lóerőt teljesített. A kocsi 820 kg-ot nyomott, 90 km/h végsebességre volt képes, és nem kevesebb, mint egy perc alatt gyorsult fel 90 km/h sebességre. Ezek a menetteljesítmények már abban az időben is nagyon elavultnak számítottak, az anyaghiánnyal küzdő NDK-ban viszont egyelőre nem látszott más lehetőség arra, hogy olcsón előállítható személyautóhoz juttathassák az embereket.

Ez a jármű még a mai napig rója Magyarország útjait. Műszerfala kezdetben vajszínű, majd szürke volt, '65 és '68 között szögletes kilométerórával szerelték, a műszerfal '66 áprilisától változott feketére. Ezeknél a kocsiknál '69-ig nem volt szellőző a C oszlopon, a tank 24l-es volt. Az első embléma a hűtőrácson helyezkedik el, de még nem a jól ismert, egyszerű „körbe zárt villám”, hanem van két oldalra ágazó karja is (szárnyas embléma). Az index és a hátsó prizma pedig fémkeretes. A rendszámvilágítás öt 3W-os izzóval üzemelt, a tükrök pedig ívelt formájúak voltak. '66-ban már van Trabant 601 Deluxe típus is, amin a külső fémalkatrészek nagyja krómbevonatú, kisebb extrák is találhatóak benne, például rádió, kényelmesebb ülések, eltérő színű belső kárpit. A tető fényezése is esetenként eltérő a karosszéria többi részétől.

Ugyanebben az évben megjelent a félautomata váltós Trabant Hycomat kivitel is, amit csak megrendelésre gyártottak, de meglehetősen nagy példányszámban kelt el, főleg mozgássérültek részére. '67-től a gyár kifejlesztette a nyitott változatot, amit először a honvédség és a határőrségrészére gyártott, majd később a civilek számára is hozzáférhetővé tett.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

koenig.auto@totalcar.hu

(Farkas Gábor, 2009.12.01 10:47)

Imádom a Trabit és Waresz-t is .
Jó kis cikk, elég tartalmas.

nincs

(trabant4ever, 2009.11.24 17:51)

sztem naon jó kocsik a trabik+ de mások pedig kifikázzák inkább őket kéne lefikázni :D:D

p.and.g@freemail.hu

(P&G, 2008.12.31 10:25)

Kedves Z


Köszönöm szépen.
Eszembe juttattad hogy írni akartam az oldaladról.
tegnap még eszemben volt:)



P (P&G szerkesztőség)

www.universe.eoldal.hu

(Z (Gardener szerkesztőség), 2008.12.30 22:10)

Kedves P&G!

Örülök hogy segíthettem a weboldal felvirágoztatásában, és gratulálok is egyben. Melegséggel töltött el amikor ide látogattam, és megláttam hogy lehet írni, és hogy a weboldalam a linkek listájára került. Garantálom hogy nemsokára ez a weboldal is a www.universe.eoldal.hu linklistáján éesz, de lehet hogy egy cikket készítek róla. Remélem továbbra is sikeresen megy majd az oldal szerkesztése, és ha további kérdésetek lenne, írjátok meg a megszokott címre: gardener1@citromail.hu.

Z (Gardener szerkesztőség)