Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


BMW M3

2009.01.14

BMW M3

 

 

A BMW 3-as Cabrio műszaki alapjain kifejlesztve az M-modellekre jellemző nagyteljesítményű karakter a BMW M3 Coupé és a BMW M3 Limousine modellekhez hasonló. A koncepció jelentős hagyományokra tekint vissza: a BMW M3 Cabrio, akárcsak a Coupé, immár negyedik generációjában jelenik meg

Automata keménytetővel

 Az elektrohidraulikus működtetésű, teljesen lenyitható keménytető révén a BMW M3 Cabrio óriási teljesítménye immár a szabad ég alatt is megélhető.

Összetéveszthetetlen karakter

Az alumínium motorháztető markáns domborulattal (Powerdome), a karakteres orrkialakítás nagyméretű légbeömlő nyílásokkal, az erőteljesen domborodó kerékjáratok és a BMW kabriók dinamikusan elnyújtott sziluettje összetéveszthetetlen jegyeket ad. Az alacsonyan húzódó övvonal és a lapos hátsó rész jellemezte klasszikus vonalvezetés a BMW M-modelljeire jellemző interpretáció. A „kopoltyú" motívumok az első sárvédőkben, az M-specifikus, a far irányába egyre határozottabban kiemelt küszöbök vizuálisan a hátsókerék-hajtást hangsúlyozzák. A diffúzoros kialakítású hátsó lökhárító a jármű alatti légáramlások optimalizálására szolgál, míg a járművet a jellegzetes „M" kettős kipufogóvégek zárják le.

Erős, fejlett, takarékos

A BMW M3 Cabrio hajtásáról teljes egészében új fejlesztésű V8-as aggregát gondoskodik, 4,0 literes összlökettérfogattal és 420 LE teljesítménnyel. A maximális forgatónyomaték 400 newtonméter 3.900-as percenkénti fordulatszámnál, névleges maximális motorfordulatszám 8.400 1/min. Az erőforrás különlegessége a teljes fordulatszám-tartományon optimális vonóerő. Ezt hengerenkénti fojtószelepekkel, kettős-VANOS változó vezérműtengely-állítással érik el. A takarékosságot szolgálja a fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration), míg a motor 15 kilogrammal könnyebb a korábbi modell hathengeres erőforrásánál.



Szélvészgyors

A nyitott M3-as gyorsulása 0-ról 100 kilométer/órás sebességre mindössze 5,3 másodperc alatt megtörténik, csúcssebessége pedig 250 kilométer/óra elektronikus úton leszabályozva, de a motor teljesítményéből jóval többre is futná. A mért átlagfogyasztás 12,9 liter 100 kilométerenként.

A 6-fokozatú, manuális sebességváltót integrált hőmérsékletfüggő szabályzású olajhűtéssel látták el, az egyenletes és gyors, vagy akár sportosan kemény váltásokat optimalizált tehetetlenségi nyomatékú, kéttárcsás tengelykapcsoló segíti elő.

Extrafelszerelésként MDrive rendszer is rendelhető a motorkarakterisztikák, a futómű- és DSC-beállítások, valamint a „Servotronic" vezető-specifikus konfigurációinak lehívására és beállítására.



Az útra is viszi

A teljes egészében új fejlesztésű futómű, kifejezetten a kabrió igényei szerinti, jellegzetes "M" karakterű megerősítésekkel, optimalizált tömegű elemekkel készül. A vezetés különösen dinamikus élménye jegyében kialakított „M" felfüggesztés-kinematika kovácsolt alumínium lengőkarokkal és nagyteljesítményű Compound-fékrendszerrel szolgálja ki a sportos vezetők igényeit.

Az opcióként rendelhető Elektronikus Csillapítás-szabályzás (Electronic Damper Control; EDC) háromféle választható jellegmezővel rendelkezik, és az adaptív csillapítás-szabályzás önállóan reagál az útfelület és a vezetési stílus változásaira. Az önszabályozó EDC az éppen választott üzemmódtól függetlenül mindenkor alkalmazkodik az extrém menetdinamikai szituációkhoz is.

Praktikusan és biztonságosan nyitott

A könnyűszerkezetes acél keménytető teljes mértékben lenyitható és a karosszériába süllyeszthető. A háromrészes tetőkonstrukció teljesen automatikus nyitó- és záró mechanizmussal bír. Már szériakivitelben rádió-távirányítású tetőnyitás, a szerkezet nyitási ideje 22 másodperc. A nagyméretű ablakfelületek révén zárt keménytető mellett is optimális körkörös kilátás.

A rendkívül magas torziós merevségű karosszériaszerkezet átfogó utasvédelemmel rendelkezik első és fej-mellkas légzsákokkal, minden üléshelyen hárompontos automata biztonsági övvel, biztonságiöv-előfeszítőkkel és -erőhatárolókkal. A központi biztonsági elektronika az utasvisszatartó rendszereket – köztük a hátsó ülés mögül önműködően kiemelkedő védőkeretekkel működő borulásvédelmet – a szituációnak megfelelően szabályozza. Alapfelszereltségben Bi-Xenon kettős fényszórókat kapunk, extraként Adaptív Kanyarvilágítás (Adaptive Headlights) is rendelhető.



Tehetős egyéniségek választása

Kialakításában és felszereltségében egyaránt igényes a belső tér, széles körű egyéni kialakítási lehetőségekkel. Az innovatív szín- és anyagkoncepció mellett hátul két, egyes kialakítású üléshelyet alakítottak ki. Extrafelszerelésként érhető el a „BMW Individual" high-end audio-berendezés, 9-csatornás erősítővel és 16 nagyteljesítményű hangszóróval. A kifinult választást megkönnyítik az M-specifikus fényezési és felszereltségi változatok.

Még ha egy BMW M3 képességei teljes mértékben csak a versenypályán használhatók is ki, imponáló fürgesége a városi forgalomban és az országutakon is különösen izgalmas formában kínálja a vezetés élményét.

Tesztjeit bravúrral teljesítette, így a BMW M GmbH nagyteljesítményű sportkocsija immár készen áll a pole pozíció újbóli elhódítására. Kiemelkedő teljesítményszinttel és dinamikai képességekkel az új BMW M3 a vezetés egyedülálló élményét kínálja. Új 309 kW/420 LE teljesítményű, nyolchengeres V-motorja elképesztő tolóerővel gyakorol mély benyomást. Formavilága jellegzetes „M” stílusjegyei az egyéni karakterű teljesítményt a legmagasabb színvonalon testesítik meg.

A legújabb BMW M3 teljes egészében új fejlesztésű szíve a nyolchengeres erőforrás, amely magas fordulatú koncepciója formájában a BMW Sauber F1 Team jelenlegi Formula 1-es aggregátjának génjeit is hordozza. Az „M” aggregátokra oly jellemző, karakteres elv szerint felépülő V8-as 3.999 köbcentiméteres hengerűrtartalmából 309 kW/ 420 LE legnagyobb teljesítményt produkál. A 400 newtonméteres maximális forgatónyomaték

képgaléria
éppoly mély benyomást kelt, mint a percenként 8.400-as névleges fordulatszám. Mindenekelőtt azonban e kiemelkedő potenciál által generált hatalmas vonóerő példátlan, amely a motorteljesítménynek a változó „M” differenciálzáron keresztül a hátsó kerekekre továbbításakor érzékelhető igazán. Az új BMW M3 gyorsulási képességei nemcsak a rendkívül érzékeny gázadási reakciókban nyilvánulnak meg, hanem az ezt követő óriási erőkifejtés rendkívüli intenzitásában is. Az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó sprinthez mindössze 4,8 másodperc szükséges, ám a gyorsítás szinte változatlanul folytatódik, egészen a 250 kilométer/órás végsebességig, ahol csupán a motorelektronika képez mesterséges határt.

A BMW M GmbH termékpalettáján a BMW M3 volt és ma is az egyetlen modell, amely a legkevésbé tagadja meg versenysportból eredő génjeit. Ez már a BMW M3 1986-ban bemutatott első generációjára is igaz volt, a következő kettőben szintén folytatódott, s természetesen a 2007-es BMW M3 esetében is egyértelműen kifejezésre jut. A BMW M3 legújabb generációjának konstrukciós alapjául az új BMW 3-as Coupe szolgált, ám megjelenésében és technikájában is jelentősen eltér tőle. Egyedülálló formavilága és a precíz csúcsteljesítményre hangolt hajtás- és futómű-technikája mellett a könnyűszerkezetes építés szintén az első helyeken szerepelt az „M” mérnökök feladatai között. Az intelligens könnyűszerkezetes építési mód következetes alkalmazásának köszönhetően a teljesítmény-tömeg arány lóerőnként mindössze 3,8 kilogrammra adódott. Az új BMW M3 szegmense első sorozatgyártású modellje, amelynek teteje szénszálas erősítésű műanyagból (Carbon-fibre-reinforced Plastic; CFP) készül. Összességében tehát kevés alkatrésztől eltekintve, gyakorlatilag teljes egészében új konstrukcióról van szó, amely tökéletesen megfelel a BMW M GmbH hagyományainak.

Az alapszerkezet mellett a karosszéria tekintetében csak az ajtók, a csomagtér-fedél, a szélvédők, valamint a fényszórók és a hátsó lámpatestek származnak a 3-as sorozat Coupe modelljéből. Minden további elemet kifejezetten az új BMW M3 számára terveztek.

képgaléria
Az új BMW M3 egyedisége már az első pillantásra nyilvánvaló. A hangsúlyos kiemelkedéssel („powerdome”) kialakított motorházfedél és a két hatalmas légbeömlő nyílás mellett valóban karakteres vonásnak számítanak az első és a hátsó lökhárító funkcionális formái, az első sárvédők úgynevezett „kopoltyúi”, a küszöbök, a jól láthatóan szénszálas anyagú tető, valamint a külső tükrök és a BMW M Design könnyűfém keréktárcsák is. A jármű külső megjelenése atlétikus esztétikát tükröz, miközben sportos képességeit hangsúlyozza. A külső fényezéssel szintén egyéni stílusjegyek fejezhetők ki, a számos árnyalat mellett ugyanis négy exkluzív „M” szín isszerepel a palettán.

A belső tér kialakításakor sikerült megvalósítani a célkitűzést, hogy az utasoknak a testre szabott környezetben az autózás lehető legmagasabb fokú élvezetét nyújtsa. Ez különösképpen a vezetőre érvényes. A vezetéssel közvetlen kapcsolatban álló elemeket az új BMW M3 teljesítményéhez igazították, illetve teljesen újratervezték. Az új BMW M3 „cockpitját” ezúttal is a jellegzetes, fehér számlapokkal és piros mutatókkal ellátott, kettős körműszer, az „M” bőrbevonatú sportkormány és az átdolgozott középkonzol teszi egyedivé. A karakteres „M” logóval díszített küszöblécek, a vezető bal lábának csiszolt fém támasza, az ajtók belső felének speciális forma- és színválasztása, illetve az olyan igényes anyagokból készült exkluzív „M” díszítő elemek, mint a szénszálas rajzolatú bőr vagy az alumínium, szintén az új BMW M3 egyediségét hangsúlyozzák.

A legendás, többszörös „Év Motorja” hathengeres 15 esztendőt és a BMW M3 két modellgenerációját követően méltó utódra lelt: az új BMW M3 első ízben mutatkozik be nyolchengeres erőforrással. A teljes egészében új fejlesztésű, nagyteljesítményű aggregát műszaki adatai kiválóan mutatják a BMW M GmbH motorfejlesztőinek a versenysportban összegyűjtött tapasztalatait.

képgaléria
Az új V8-as konstrukció 3.999 köbcentiméteres hengerűrtartalmából 309 kW/ 420 LE teljesítményt produkál. Maximális forgatónyomatéka 400 newtonméter, amely 3.900-es percenkénti fordulatszámnál jelenik meg. E hatalmas maximális érték 85 százaléka azonban már rendkívül széles, 6.500 1/min fordulatszám-tartományon rendelkezésre áll.

A nyolchengeres motor legkarakteresebb vonásait a BMW jellegzetes „M” magas fordulatú koncepciója megvalósításának köszönheti. A percenkénti 8.400-as maximális érték valóban impozáns vonóerőt biztosít e hajtómű számára. Az erőátvitel a hátsó kerekekre hatfokozatú manuális sebességváltón, illetve egy teljes egészében új fejlesztésű hátsó differenciálművön át történik. E kombináció eredménye olyan gyorsulási képesség, amely közvetlenségében és tartósságában már-már versenyautót idéz.

Az új nyolchengeres erőforrás motorblokkja egyenesen a BMW landshuti precíziós könnyűfém-öntödéjéből érkezik, ahol a F1-es versenygépek blokkjai is születnek. A forgattyúház anyaga különleges alumínium-szilícium ötvözet. A hagyományos perselyek helyett a hengerfalat a szabadon hagyott, nagy keménységű szilíciumkristályokkal alakítják ki. A vasréteggel borított dugattyúpalástok közvetlenül e bevonat nélküli, hónolt hengerfelületen futnak.

A különösen magas fordulatszám-, égési csúcsnyomás- és hőmérséklet-értékek rendkívüli megterhelést jelentenek a forgattyúház számára. Ennek megfelelően az igen kompakt, egyben magas torziós szilárdságot nyújtó blokkmerevítős konstrukcióban készül, amely a főtengelycsapágyak különösen nagypontosságú pozícionálását is lehetővé teszi. A viszonylag rövid, kovácsolt forgattyústengely a hajlító és csavaró igénybevételekkel szemben szintén meglehetősen nagy merevséggel rendelkezik, miközben mindössze 20 kilogrammot nyom.

képgaléria
Az első és a hátsó tengelyre ható erőknek a kormányzásból és a hajtásból származó erőhatásokra történő felosztásával, különösen dinamikus menettulajdonságok alapjait sikerült megteremteni. A BMW M3 futóműve teljes mértékben új tervezés. Ennek során az egyik legfontosabb célkitűzést a hajtásból eredő, jócskán megnövekedett erőhatások felvétele mellett is átfogó tömeg-megtakarítás jelentette. Az új fejlesztésű első felfüggesztés szinte összes eleme így alumíniumból készül. Többek között a merevebb rugóstagok, a lengőkarok ágyazásai, a központi segédváz és a jármű első felépítésének keresztirányú szilárdságát fokozó kiegészítő lemeztartó anyaga egyaránt könnyűfém. A BMW M GmbH mérnökeinek még a Compound-tárcsákkal szerelt nagyteljesítményű fékberendezés esetében is sikerült további tömeget lefaragni.

Egyetlen lengőkar kivételével teljes egészében új fejlesztésű a BMW M3 szintén könnyűszerkezetes építési módban kialakított, ötkaros hátsó felfüggesztése is. Az összes alumíniumkar konstruktív, kovácsolási eljárással történő kialakítása az alumínium lengéscsillapítókkal együtt 2,5 kilogrammos tömeg-megtakarítást eredményezett. Az első és a hátsó felfüggesztésekben egyaránt csökkentett tömegű, csőkeresztmetszetű stabilizátorokat alkalmaztak. Az átdolgozott geometria – többek között két további hosszirányú kart is beépítenek – a magas motorteljesítményhez és a jármű különösen sportos karakteréhez kiválóan illő, specifikus futómű-kinematikáról gondoskodnak.

A BMW M3 differenciálműve a változó „M” differenciálzárral készül, amely igény szerint és teljes mértékben variálható módon akár 100 százalékos zárónyomaték kialakításával gondoskodik mindenfajta útviszonyok között az optimális vonóerő-átadásról. A változó „M” differenciálzár a jobb és bal hátsó kerék között fellépő fordulatszám-különbségekre reagál. Ez a megoldás a hátsókerék-hajtás kedvező tulajdonságainak ideális kiegészítéseként szolgál.

A futóművön végzett átfogó fejlesztések eredménye a stopperórán is megmutatkozik. Az új BMW M3 a Nürburgring Nordschleife szakaszán – amely a BMW M GmbH minden járműve számára mércéül szolgál – egyértelműen túlszárnyalja a korábbi modellgeneráció köridőit.

Az új BMW M3 esetében a vezető számos menetdinamikai paramétert egyénileg konfigurálhat, s a jármű reakcióit egyéni ízlése szerint alakíthatja. A járműbeállításokon keresztül például a Dinamikus Menetstabilizáló (Dynamic Stability Control; DSC) teljes mértékben ki is kapcsolható. Az Elektronikus Csillapítás-szabályzás (EDC) – amely a csillapítóerők szabályozásával a függőleges irányú lengéseket, valamint fékezéskor és gyorsításkor illetve kanyarban fellépő bólintó és oldalirányú billenéseket mérsékli – három, gombnyomásra választható fokozatban („Normál”, „Komfort” és „Sport”) működhet.

A motorszabályzásban háromféle jellegmező áll rendelkezésre. Ezek segítségével a szívótraktusban dolgozó fojtószelepek mellett tovább beállítási adatok is szabályozhatók, amelyek alapvetően meghatározzák a motor gázadási reakcióit.

Szintén az opcióként kapható MDrive konfigurátor segítségével választható a „Servotronic” kormányrásegítés érzékenysége. Itt kétféle jelleggörbe áll rendelkezésre, amelyek a kormányerő rásegítését a jármű sebessége függvényében egy „Normál”, illetve egy „Sport” beállításban szabályozzák.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.